Ryzyka / Procesy
|
Opis ryzyka
|
Sposoby mitygacji ryzyka
|
STRATEGICZNE |
Założenia |
- niejednolite, nierealne założenia i cele strategiczne
- zmiana założeń/celów strategicznych w trakcie procesu
|
Cykliczna weryfikacja aktualności kluczowych celów strategicznych oraz bieżący ich monitoring na tle zmieniającego się otoczenia (regulacje, rynek, kluczowi dostawcy, itp.). |
Podział kompetencji
|
- niewłaściwy podział kompetencji pomiędzy komórkami organizacyjnymi
- brak ośrodka decyzyjnego
|
Wysoka specjalizacja pracowników, odpowiednie delegowanie obowiązków i odpowiedzialności poprzez opracowanie precyzyjnych zakresów zadań. |
Nowe regulacje |
- wprowadzenie niekorzystnych uregulowań prawnych
- brak efektywnych działań administracji publicznej związanych z egzekwowaniem prawa
|
Udział w konsultacjach publicznych do projektów legislacyjnych ograniczający ryzyko niekorzystnych przepisów. |
Wypadki przy pracy i inne zagrożenia |
- niewystarczający poziom wiedzy o bezpieczeństwie pracy wśród firm zewnętrznych
- zagrożenia bezpieczeństwa pracy i bezpieczeństwa pożarowego związane z obecnością pracowników firm zewnętrznych na terenie Grupy ORLEN
|
Nadzór i zarządzanie pracą firm zewnętrznych poprzez wdrożenie narzędzi monitorujących stan bezpieczeństwa prac.
Zapewnienie odpowiednich mechanizmów do stałego monitoringu oceny zagrożeń i ryzyka.
Wdrożenie jednolitych wymagań dla wykonawców i podwykonawców zgodnie z wytycznymi Standardu Bezpieczeństwa Grupy ORLEN.
|
PROJEKTOWE |
Przekroczenie budżetu |
- niewłaściwe oszacowanie kosztów wdrożenia projektu
- brak uwzględnienia kosztu dodatkowych prac w projekcie
- niezaplanowane koszty pojawiające się podczas realizacji projektu
|
Bieżący monitoring działań wykonawcy oraz potencjalnych opóźnień realizacji projektu. Systematyczna weryfikacja kosztów vs. zaplanowany budżet. |
Przekroczenie harmonogramu |
- nieprawidłowe założenia dotyczące czasu realizacji poszczególnych etapów projektu
- niedoszacowanie terminów zakończenia prac wykonywanych w ramach projektu
|
Stały nadzór nad przebiegiem prowadzonych prac, bieżąca ocena postępów wykonanych prac kolejnych etapów projektu oraz egzekwowanie realizacji robót. |
Zmiana zakresu projektu |
- niepełne wykonanie zakresu projektu
- przekroczenie ram/zakresu projektu
- nieuwzględnienie wszystkich prac w zakresie projektu
- rozszerzenie zakresu projektu o dodatkowe prace
|
Bieżąca analiza otoczenia, w którym realizowany jest projekt. W zależności od zaistniałych okoliczności możliwość podjęcia decyzji o zmianie jego zakresu. Weryfikacja zaplanowanych jak również zrealizowanych prac uwzględnionych w zakresie projektu. |
Podział kompetencji
|
- niewłaściwy podział kompetencji pomiędzy komórkami organizacyjnymi/merytorycznymi zaangażowanymi w projekt
- niedostępność kluczowych osób decyzyjnych, interesariuszy, sponsora
|
Opracowanie i wdrożenie metodyki w zakresie podziału kompetencji dla wszystkich uczestników zespołu projektowego w celu eliminacji konfliktu interesu. Odpowiednia alokacja zasobów ludzkich podczas przygotowania i realizacji projektu.
Wykorzystanie dedykowanego narzędzia IT wspierającego zarządzanie projektem.
|
Systemy |
- brak systemów informatycznych wspierających realizację projektu
|
Określenie alternatywnych systemów informatycznych w fazie planowania projektu lub rozpoczęcie testowania innych systemów, które umożliwią realizację projektu. |
PROCESOWE / OPERACYJNE |
Zaopatrzenie |
|
- realizacja dostaw ropy (lądowych i morskich) w ilości i/lub jakości nieodpowiadającej zapotrzebowaniu
- planowanie dostaw ropy spełniających wymagania jakościowe
|
Bieżący monitoring procesu dostaw realizowanych drogą lądową i morską. Wykorzystywanie dedykowanych narzędzi analitycznych i statystycznych, analiza serwisów branżowych i informacyjnych.
Systematyczna weryfikacja rynku wyselekcjonowanych gatunków ropy pod kątem ich dostępności oraz możliwości zakupu. Każdorazowe sprawdzanie i potwierdzanie opłacalności zakupów dla transakcji nie objętych kontraktami.
|
- prawidłowość i terminowość zakup usług inwestycyjnych oraz biokomponentów
|
Proces wyboru dostawcy realizowany zgodnie z obowiązującymi procedurami oraz wymaganymi dokumentami (m.in. analiza rynku, harmonogramu, okresowa ocena dostawców). Weryfikacja sytuacji rynkowej w zakresie dostępności pożądanych usług, surowców i wysokości oferowanych cen. |
- zapewnienie ciągłości produkcji
|
Zapewnienie wewnętrznych procedur umożliwiających efektywne reagowanie w sytuacji awaryjnej w drodze bezpośredniego zakupu usług i surowców do produkcji. Kontrola częstości i jakości sporządzanych Raportów z Realizacji Produkcji oraz ich przepływ do wymaganych jednostek organizacyjnych. |
Produkcja |
|
- niewłaściwe planowanie i zarządzanie remontami
w obszarze produkcyjnym
|
Funkcjonujący system informatyczny wspierający proces planowania remontów oraz utrzymanie ruchu w zakładzie produkcyjnym. Weryfikacja sporządzania i zatwierdzania Planów Postojów Remontowych i Technologicznych. |
- nieefektywne bilansowania produkcji związane z brakiem metod i narzędzi wspierających lub brakiem możliwości pozyskania danych
|
Obszar odpowiedzialny za proces bilansowania produkcji dysponuje narzędziami umożliwiającymi przeprowadzenie w optymalny sposób procesu bilansowania. Funkcjonujące procedury i procesy określają odpowiedzialność, zakres oraz terminy dostarczenia danych wejściowych do procesu bilansowania produkcji.
Systematyczne kontrole sprawdzające proces weryfikacji bilansu produkcji jak również poziom różnic bilansowych.
|
- nieosiągnięcie założonych korzyści ekonomicznych z wdrożenia inicjatyw
|
Bieżący monitoring i weryfikacja inicjatyw w oparciu o wiedzę ekspercką zapewniającą realizację projektów o najwyższym potencjale (efektywności). Sprawdzanie zgodności przeprowadzonego uzasadnienia biznesowego realizacji projektu z obowiązującymi regulacjami. |
Dystrybucja i logistyka |
|
- zanieczyszczenia środowiska naturalnego na skutek prowadzonych procesów dystrybucyjnych
|
Okresowa kontrola poziomu zanieczyszczeń (skażenia) produktami paliwowymi na Terminalach Paliw. Nadzór pomiarów powietrza zgodnie z wymogami prawa. |
- niespełnienie wymogów fizycznego utrzymywania właściwego poziomu zapasów obowiązkowych
|
Bieżący monitoring stanu zapasów obowiązkowych. Systematyczne przygotowywanie raportów wielkości zapasów magazynowych i przekazywanie ich do wszystkich zainteresowanych komórek merytorycznych. |
- awaria infrastruktury logistycznej wpływająca na ciągłość dostaw produktów lub ryzyko ich utraty
|
Okresowe przeglądy stanu infrastruktury logistycznej. Bieżące monitorowanie stanu zapasów produktów, planowanie wysyłek uzupełniających. Kontrola poprawności funkcjonowania procesu harmonogramowania logistyki wtórnej. |
Sprzedaż Detaliczna |
|
- nieefektywny proces zawierania kontraktów i negocjacji cenowych
|
Polityka cenowa regulująca zasady współpracy z kontrahentami oraz wdrożone mechanizmy systemowe zapobiegające nieprawidłowościom. Kontrola poprawności parametrów umów z klientami flotowymi przed ich wprowadzeniem do systemu oraz weryfikacja potencjału zakupowego klientów. Systematyczna weryfikacja poprawności wynegocjowanych warunków cenowych. |
- niestosowanie standardów etycznych i nieuczciwe postępowanie pracowników, defraudacja mienia i inne nadużycia
|
Kontrola stosowanych standardów etycznych, znajomości Kodeksu Etyki oraz weryfikacja przesłanek, które wskazują na naruszenie standardów etycznych lub defraudację. Systematyczne kontrole stacji i terminali paliw. |
- polityka cenowa nie zapewnia maksymalizacji korzyści i rozwoju potencjału rynkowego
|
Narzędzia dedykowane do zarządzania cenami i zapewniające stosowanie efektywnej polityki cenowej.
Kontrola i monitoring poprawności wprowadzenia zmian cen detalicznych do systemów oraz poziomu ceny pylonowej na stacjach PKN ORLEN S.A.
|
- odbiegający od poziomów rynkowych asortyment na stacjach paliw
|
Optymalizacja asortymentu na stacjach paliw w obszarze gastronomii oraz sklepu. |
- niekorzystne postrzeganie spółki / marki przez otoczenie spowodowane negatywnymi zdarzeniami związanymi z obsługą gastronomiczną na stacjach paliw.
|
Systematyczne kontrole jakości na stacjach paliw. |
Sprzedaż Hurtowa |
|
- gotowość do szybkiego reagowania w zakresie korekty planów sprzedaży przy zmianach w łańcuchu dostaw i produkcji
|
Bieżąca weryfikacja realizacji planu sprzedaży i produkcji przy udziale obszaru sprzedaży hurtowej oraz biura zarządzania łańcuchem dostaw. |
- nieefektywny proces negocjacji warunków i zawieranie niekorzystnych kontraktów handlowych
|
Negocjowanie warunków handlowych oraz podpisywanie umów zgodnie z przyznanymi pełnomocnictwami. Istnieje sformalizowany proces zawierania i opiniowania umów. Bieżące ewidencjonowanie negocjacji umów długoterminowych. |
- niewywiązanie się przez kontrahenta ze swoich zobowiązań finansowych
|
Decyzje kredytowe podejmowane w oparciu o model analizy finansowej. Regularne monitorowanie należności przeterminowanych i prowadzenie windykacji na podstawie Polityki Zarządzania Kredytem Kupieckim i Windykacją. |
Finanse 1 |
|
- towarowe – związane ze zmianami marż realizowanych na sprzedaży produktów, poziomem dyferencjału Brent/Ural, cenami ropy naftowej i produktów, cenami uprawnień do emisji CO2, ryzykiem cen towarów na transakcjach arbitrażu cash & carry
|
Polityka zarządzania ryzykiem rynkowym oraz strategie zabezpieczające, które określają zasady pomiaru poszczególnych ekspozycji, parametry i horyzont czasowy zabezpieczania danego ryzyka oraz stosowane instrumenty zabezpieczające. |
- zmian kursów walutowych – związanych z ekspozycją walutową wpływów i wydatków, inwestycji oraz aktywów i pasywów denominowanych w walutach obcych
|
- zmian stóp procentowych – związane z posiadanymi aktywami i pasywami, dla których przychody oraz koszty odsetkowe uzależnione są od zmiennych stóp procentowych
|
- płynności – związane z nieprzewidzianym niedoborem lub brakiem środków pieniężnych i dostępu do źródeł finansowania
|
Polityka zarządzania płynnością krótkoterminową, określająca zasady raportowania i konsolidacji płynności PKN ORLEN i Spółek Grupy ORLEN. Grupa prowadzi politykę dywersyfikacji źródeł finansowania oraz wykorzystuje zróżnicowane narzędzia dla efektywnego zarządzania płynnością |
- utraty środków pieniężnych i lokat – ryzyko upadłości banków krajowych lub zagranicznych, w których Grupa ORLEN przetrzymuje lub lokuje środki pieniężne
|
Krótkoterminowa ocena wiarygodności kredytowej (rating) banku. Polityka zarządzania płynnością krótkoterminową oraz polityka dywersyfikacji źródeł finansowania oraz narzędzia dla efektywnego zarządzania płynnością. |
- kredytowe – związane z nieregulowaniem przez kontrahentów należności za dostarczone produkty i usługi
|
Analiza wiarygodności i wypłacalności kontrahentów. Zarządzanie w oparciu o przyjęte procedury i politykę w zakresie zarządzania kredytem kupieckim i windykacją. |
Prawo i regulacje 2 |
|
- zmiany w obowiązujących przepisach lub nowe regulacje wywierające istotny wpływ na Grupę ORLEN oraz jej sytuację finansową i wyniki działalności
|
Monitorowanie zmian prawnych w krajach, w których Grupa ORLEN prowadzi działalność operacyjną oraz aktywne uczestnictwo w procesach legislacyjnych. |
Zarządzanie korporacyjne |
|
- cyberbezpieczeństwo systemów OT, IT
|
Funkcjonująca procedura zarządzania dostępem logicznym
do systemów informatycznych obejmująca m.in. autoryzację wniosków o nadanie lub modyfikację uprawnień, ograniczony dostęp do warstwy systemu operacyjnego i baz danych oraz do warstwy sprzętowej systemu. Kontrola skuteczności działania cyberzabepieczeń. Złożony poziom bezpieczeństwa haseł do zasobów informatycznych i aplikacji korporacyjnych. Systematyczna weryfikacja poziomu uprawnień. |
- nieprawidłowo skonfigurowany model planowania operacyjnego i optymalizacji łańcucha dostaw sprzyjający nieoptymalnym decyzjom biznesowym
|
Okresowa analiza i aktualizacja modeli do planowania operacyjnego oraz bieżący monitoring realizacji planu operacyjnego.
Standaryzacja formatów danych na potrzeby planowania korporacyjnego oraz precyzyjne harmonogramowanie prac.
|